Home
Waarom deze site
Geschiedenis
- Amateurs 1952-1957
- Decca 1957-1959
- Tivoli 1959-1962
- Artone 1962-1964
- 1964-1969
Discografie
- Radio & TV opnamen
- Hoezen
- Labels
Blog
Artiestenkaarten
Foto's en artikelen
Gezocht
Contactformulier
Bronnen & Disclaimer

Artone  1962 - 1964

The Spotlights waren bij hun derde platenmaatschappij beland. Artone had al voorafgaand aan de overname in november 1962 de produktie bij Tivoli overgenomen, en zo kon het gebeuren dat de single "Rain, rain go away" al in oktober 1962 onder het Artone label uitkwam. Voorjaar 1963 kwam daar de single "Just let me Cry" achteraan. Nieuw waren de gekleurde hoesjes met foto.   

 

   
  

 

 

John James Vis, voormalig directeur van Artone, was hiervoor verantwoordelijk. In een interview in het blad "Warm Sounds" nr. 4 uit 2001 gaf hij aan:

" ... promotie ... was mijn afdeling. Ik hield me ook altijd bezig met de artistieke kant van de zaak. Al die hoesjes en zo zijn ontstaan onder mijn supervisie ... ik had het grafische vak aardig onder de knie ... Ik zie mijzelf nog bezig met het ontwerpen van die eerste Artonesinglehoesjes en toen bedacht ik die bandhoezen. Dat was belangrijk want die singles stonden in de winkels in bakken ... je moest direct kunnen zien welke single het was, dus de boel moest aan de bovenkant!"

Naast bovengenoemde twee singles bracht Artone een aantal platen die in 1960 of  '61 bij Tivoli waren verschenen opnieuw uit, waarschijnlijk in 1963. 

Tot wanneer The Spotlights bij Artone onder contract hebben gestaan is niet duidelijk.  "Zeg het nu aan de wereld/ Hij houdt de hele wereld in zijn hand" werd echter hun laatste single, onder het Artone Funckler label. Op 10 september 1964 verscheen een recentie in de krant De Nieuwe Holevoet uit Scherpenzeel.

 

   
  

 

 

1964 is vaak aangeduid als het breekpunt in de populaire muziek. De beatmuziek kwam op, en er was bij de platenmaatschappijen minder of geen plaats meer voor de muziek die tot dan toe de boventoon had gevoerd. The Spotlights zouden ook geen platen meer maken, hoewel ze op radio, tv en in het land onverminderd doorgingen met optreden. Ook kwam er een nieuwe inkomstenbron bij: commercials. 

 

 

Top